Hírek
2021. dec. 16.
IKK
Új utak a szakképzésben
A megújított szakképzés első két évét összegezte a helyettes államtitkár
Sok szakma, munkakör, amelyeket tanulóink – a jövendő munkavállalók – betölthetnek majd, ma még nem is létezik. Így fel kell tennünk magunknak a kérdést: jól képezzük diákjainkat? Valóban átadjuk nekik azt a tudást, amivel felnőttként majd boldogulhatnak? Ezekkel a gondolatokkal foglalta össze Pölöskei Gáborné szakképzésért felelős helyettes államtitkár a szakképzés előtt álló egyik legnagyobb kihívás lényegét a XXXIII. Országos Közoktatási Szakértői Konferencián tartott előadásában.
A kormány 2019-ben elfogadta a Szakképzés 4.0 stratégiát, amely válaszokat kíván adni a környezet változásai által generált és a gazdaság szereplői által megfogalmazott kihívásokra. A stratégia mentén elindult a szakképzési rendszer teljes, a tartalom és a módszertan, a képzési keretek, valamint a képzési környezet megújítását is magában foglaló átalakítása. Létrejött a korábbi Országos Képzési Jegyzéknél informatívabb és átláthatóbb, a szakmák digitális kompetencia szintjét is tartalmazó Szakmajegyzék. A szakképzés gazdasági környezethez igazodó rugalmasságának biztosítása érdekében a szakképzésben kerettantervek helyett kimeneti követelmények határozzák meg a képzés tartalmát.
2020. szeptemberben 8 beavatkozási ponton kezdődött meg a szakképzési rendszer átalakítása. Az öt éves technikusi és a három éves szakképző iskolai képzés elindulása mellett olyan, új típusú alternatív képzési formák is bevezetésre kerültek, mint az orientációs év, a dobbantó program vagy a műhelyiskola. A 8. osztályosok kompetencia mérése, az orientációs évfolyam és az ágazati alapoktatás az új rendszerben megalapozottabbá teszi a szakma kiválasztását, ami a lemorzsolódás csökkentését is szolgálja.
Az oktatók továbbképzését és az új, teljesítményalapú bérfejlesztés alapjául szolgáló minősítési rendszer bevezetését, ismertetését a pandémia nehezítette, mindezek ellenére az átállás sikeres volt, hiszen az oktatók 97 százaléka elfogadta a jogállásváltozást és a megajánlott munkabért, ami átlagosan 30 százalékos, de egyéni szinten a teljesítmény függvényében változó mértékű, akár 80 százalékos béremelést jelentett.
A beiskolázási számok az átalakítás sikerét mutatják. Tavaly hat, idén tíz százalékkal többen választották a szakképzést a nyolcadikos tanulók közül.
A szakképzési rendszer kínálata is bővült. A helyettes államtitkár bemutatta az új lehetőségként bevezetett okleveles technikusképzést, a MOME bevonásával kidolgozott kreatív technikumi képzést és a pedagógiai technikumot. Mindenütt nagyon szoros a kapcsolat a felsőoktatás és a szakképzés között, amikor tartalmi fejlesztésekről van szó – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
Az alternatív tanulási utak eddigi tapasztalatai nagyon biztatók, a programokból a lemorzsolódás minimális. A mentortanárok továbbképzése folyamatosan zajlik.
Módszertani megújulás azonban nem csak ezeken a területeken, hanem minden téren szükséges. Új lehetőségként jelent meg ugyanis a szakképzésben a projektoktatás és a projektvizsga. Az ágazati alapvizsgát már így szervezték az intézmények, és rendkívül jók a visszajelzések, a tapasztalatok alapján a gyerekek élvezik a vizsgát.
A módszertani megújulásban vállalnak szerepet a legmodernebb eszközökkel felszerelt – és folyamatosan továbbfejlesztendő – digitális közösségi alkotóműhelyek is, amelyek minden szakképzési centrumban elkészültek.
Megtörténtek a szakképzési rendszer irányítását támogató digitális fejlesztések is. Az online oktatást támogató KRÉTA Digitális Kollaborációs Teret sok oktató használja. Erre a jövőben is szükség lesz, tekintettel arra, hogy a háttérben zajlik a digitális tananyagok fejlesztése. Minden digitális tananyag egy platformra készül, a KRÉTA rendszeren keresztül tudják elérni a szülők, a gyerekek és az oktatók is.
A helyettes államtitkár jelezte, hogy a felnőttek szakmai oktatásában is nagyon fontos az e-learning tananyagok bevezetése és ezáltal rövidített képzések lehetővé tétele ahhoz, hogy az valóban a gazdaság igényeire fókuszáló legyen, és elérje a felnőtteket.
Előadása végén Pölöskei Gáborné kiemelte: az, hogy mindezt meg tudjuk valósítani a szakképzésben, nagyban köszönhető annak, hogy milyen sok innovatív oktatónk van. Ezt mutatja, hogy a tavaly az online oktatás időszakában létrehozott Digitális Szakképzési Tananyagtárba azóta is egyre több saját fejlesztésű tartalmat töltenek fel az oktatók, önként, lelkesedéssel, amiért köszönet jár nekik.
A teljes előadás itt érhető el.
Forrás: IKK
Képillusztráció: Shutterstock
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
RE-AKCIÓ bűnmegelőzési program
2024. november 14-én az intézményünkben zajlott Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács által kidolgozott RE-AKCIÓ bűnmegelőzési program.
2024. nov. 15.
Miskolci SZC Szemere Bertalan Technikum
Gratulálunk Alexandra!
Európa Bajnoka lett tanulónk Koszovóban.
2024. nov. 14.
Miskolci SZC Szemere Bertalan Technikum
Tudod milyen ágazatot, szakmát válassz?
Szakértők segítségével bemutatjuk az egyes ágazatokat és a hozzájuk tartozó szakmákat
2024. okt. 17.
IKK